Trends in detailhandel

Verschillende ontwikkelingen zijn van invloed op het wel en wee van winkels in Nederland. Dat geldt ook voor winkels in Gieten. Uiteindelijk leidt dit tot minder winkels en een kleiner winkelgebied.

Er zijn allerlei ontwikkelingen van invloed op de detailhandel. De belangrijkste zijn:

  • De detailhandelsomzet is in 2015 ongeveer gelijk aan de omzet in 2008.
  • De groei van het kopen via internet zet door.
  • In 2013 bedroeg de online consumentenbesteding ongeveer € 10 miljard, in 2014 ongeveer € 14 miljard. De verwachte omzet in 2030 is circa € 40 miljard. Er zijn op dit moment ongeveer 30.000 webwinkels.
  • Het aantal ouderen neemt toe door de vergrijzing. Zij hebben een ander koopgedrag. Ze besteden meer aan diensten en minder in winkels.

Consumentengedrag

Het consumentengedrag verandert:

  • Toename van de mobiliteit, waardoor afstand steeds minder een rol speelt en we dus makkelijker op andere plekken gaan winkelen.
  • Consumenten verwachten een compleet aanbod in winkelgebieden (goederen, diensten, horeca, culturele voorzieningen, activiteiten, evenementen).
  • Voor veel mensen (zeker jongeren) raken offline en online steeds meer met elkaar verweven. Dat vraagt om een verbinding tussen fysieke winkels en de online wereld.
  • Consumenten verwachten comfortabele winkelgebieden (schoon, heel, veilig, comfort, ruime openingstijden, goed bereikbaar, logische routes.
  • Winkelen moet een goede beleving bieden. Het moet gewoon leuk en gezellig zijn.
  • Er wordt goedkoper gekocht om geld te besparen, hypotheken af te lossen etc.

Trends

Opvallende veranderingen in de detailhandel:

  • Steeds meer aandacht voor de prijs.
  • Minder vers-zaken.
  • Schaalvergroting.
  • Plannen voor grootschalige centra aan randen van steden (o.a. outletcentra).

Gevolgen

Hierdoor is de verwachting dat het winkelaanbod gaat krimpen. Dit gebeurt vooral in kleine en middelgrote kernen. In de kleinere kernen blijft waarschijnlijk wel aanbod van food over. Non-food zal overwegend gekocht worden op internet, in een grote stad of in een groot winkelcentrum.

Bron: koopstromenonderzoek Oost Nederland, 2015.